KSIĄŻKI

Książka „Rzeźpospolita” dostępna w sprzedaży

Informacja o książce Rzeźpospolita

Pod koniec ubiegłego roku swoją premierę miała książka „Rzeźpospolita”. Licząca ponad 700 stron, niezwykle obszerna i dopracowana pozycja, traktuje o historii polskiej sceny metalowej.

Publikację można nabyć na stronie wydawnictwa In Rock w wersji regularnej w cenie 48 zł. Przygotowane zostało również limitowane wydanie z materiałem demo grupy Condemnation zatytułowanym „The Fall Of Lucifer”. Ta edycja jest ciągle dostępna, należy jej szukać w sklepie Musick Magazine.

Rzeźpospolita na zdjęciu Piotrek Grocholski
Od lewej: Piotrek Grocholski (R.I.P.) / Devilyn, Levi / Neolith, Novy / Devilyn, Pub Boruta Katowice Nikiszowiec, po koncercie Lux Occulta, Devilyn, Nomad. archiwum Novy’ego

O kim opowiada autor książki?

Na książkę składają się opowieści osób, które budowały polską scenę metalową w latach dziewięćdziesiątych minionego stulecia. Na kartach książki nie zabraknie rozmów muzykami tworzącymi w Polsce prężnie działającą scenę death metalową. Piotr Dorosiński, autor publikacji, zauważa, że polskie podziemie z tamtych lat cechowała specyficzna różnorodność.

Co prawda nie doczekaliśmy się własnego brzmienia, jak chociażby w Szwecji, ale mieliśmy za to co najmniej kilka oryginalnych i bardzo dobrych zespołów, w których ślady chcieli iść następni adepci.

Piotr Dorosiński

O wydarzeniach sprzed ponad trzech dekad opowiedzieli między innymi Piotr Wiwczarek, Leszek „Shambo” Rakowski i Maurycy „Mauser” Stefanowicz, czyli muzycy tworzący wówczas grupę Vader. Przepytany został także Yogurth – ówczesny dźwiękowiec Vadera. Ponadto autor „Rzeźpospolitej” rozmawiał z muzykami grup Armagedon czy Damnation.

Nergal i Baal lata 90 archiwum prywatne
Połowa lat 90., Nergal i Baal zafascynowania pogańską kulturą odwiedzają Muzeum Archeologiczne w Krakowie co zaowocowało m.in. sesja zdjęciową przy Światowidzie ze Zbrucza. Mierzący ponad 2,5m posąg do dnia dzisiejszego jest w zbiorach krakowskiego muzeum, a jego kopię można oglądać u podnóża wzgórza wawelskiego.
Archiwum Nergala

Nie tylko death metal

W książce można będzie znaleźć rozmowy z muzykami Sacrilegium, czy Graveland. Ponadto fani black i death metalu oraz innych odmian ekstremalnych brzmień mogą zapoznać się ze wspomnieniami Adama Muraszki i Leszka Dzięgielewskiego (ex-Behemoth, Hell-Born), Jarosława Szubrychta (Lux Occulta), Jerzego Głoda (m.in. Lux Occulta, Neolith), czy Wojciecha Nowaka z Violent Dirge. Warto zaznaczyć, że na kartach „Rzeźpospolitej” opublikowany został ostatni wywiad jakiego przed śmiercią udzielił Cyjan – perkusista grupy Dead Infection.

W książce swoje miejsce znaleźli także wykonawcy tacy, jak Sirrah, Mordor, Neolith, Corruption, a także muzycy Kobonga i Atrocious Filth.

Zdjęcie archiwalne Lux Occulta
Peter / Lux Occulta, Tomasz Krajewski / Pagan Records, Jarek Szubrycht / Lux Occulta, cmentarz w Dukli, czasy Dionysos archiwum Tomasza Krajewskiego

„Rzeźpospolita” to nie tylko rozmowy z muzykami

Polską scenę metalową budowali również edytorzy zinów, organizatorzy koncertów, wydawcy płyt i czasopism, a także twórcy pierwszych krajowych serwisów piszących o metalu. Dlatego też na stronach „Rzeźpospolitej” znalazły się rozmowy z Adamem Śliwakowskim z Metal Shopu, Piotrem Popielem – twórcą zinu „Sthrashna Thrashka”, Przemysławem Popiołkiem („Infernal Death’zine”) oraz Tomaszem Krajewskim z wytwórni Pagan Records.

Piotr Dorosiński, autor „Rzeźpospolitej”, podkreśla, że losy tych osób tworzyły nową legendę na przestrzeni lat. Autor zaznacza również, że ostatnie dziesięciolecie XX wieku było czasem nieustających zmian i ciągłego rozwoju muzycznego w Polsce.

W tamtych latach zaczął rodzić się rynek (…), z pierwszymi profesjonalnymi studiami nagrań, wytwórniami, oficjalną dystrybucją, raczkującymi trasami koncertowymi.

Piotr Dorosiński

„Rzeźpospolita” jest pozycją bogato ilustrowaną

Na kolejnych stronach książki opublikowano liczne zdjęcia z epoki, plakaty zapowiadające ówczesne koncerty, a także listy i tym podobne pamiątki z tamtych lat. Książkę uzupełnia infografika (w formie plakatu formatu A2), którą przygotował autor „Rzeźpospolitej” wespół z Adamem Dejneką. Graficznie zaprojektował i wykonał ją Krzysztof Brynecki. Okładkę i logo książki opracowała Joanna Kaim z JRMR Artworks.

Piotr Dorosiński zaznacza, że „Rzeźpospolita” to lektura stworzona przez fana dla fanów.

Na pytanie ’skąd wziął się pomysł na książkę’ rzetelna odpowiedź brzmi: to zależy. (…) Czy zagrała tu nuta sentymentu do moich wspomnień z okresu, który lepiej pamiętam niż to, co działo się 2 lata temu? (….) Nieszczerym byłoby stanowcze zapieranie się przed taką słabością do wspominek. Niemniej, to nie był zasadniczy powód powstania ’Rzeźpospolitej’. Muzyka metalowa w Polsce w latach 90. nie wzięła się znikąd (…), była czymś więcej niż tylko dłuższą czy krótszą modą. Napisałem tę książkę, ponieważ uważam ostatnią dziesięciolatkę minionego wieku w polskim heavy metalu za okres szalenie ciekawy. (…) Obok transformacji systemowej, jaka zachodziła w naszym kraju, funkcjonowała duża, tętniąca życiem scena metalowa.

Piotr Dorosiński

Całość publikacji została podzielona na dwie części. Na pierwszą złożyły się obszerne rozmowy z bohaterami polskiego undergroundu lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. W drugiej części „Rzeźpospolitej” autor przypomina wybrane wydawnictwa z tamtego okresu, w głównej mierze publikacje mniej znane.

Artykuł sponsorowany

Podobne artykuły

Ruszył preorder książki „MEGADETH. Nieznana historia powstania legendarnej płyty Rust in Peace”!

Martyna Kościelnik

„Black metal. Ewolucja kultu”. Nowa wersja książki dostępna od listopada

Agnieszka Kozera

Autobiografia Davida Vincenta. Premiera już w maju!

Redakcja

Zostaw komentarz