Pod koniec ubiegłego roku swoją premierę miała książka „Rzeźpospolita”. Licząca ponad 700 stron, niezwykle obszerna i dopracowana pozycja, traktuje o historii polskiej sceny metalowej.
Publikację można nabyć na stronie wydawnictwa In Rock w wersji regularnej w cenie 48 zł. Przygotowane zostało również limitowane wydanie z materiałem demo grupy Condemnation zatytułowanym „The Fall Of Lucifer”. Ta edycja jest ciągle dostępna, należy jej szukać w sklepie Musick Magazine.

O kim opowiada autor książki?
Na książkę składają się opowieści osób, które budowały polską scenę metalową w latach dziewięćdziesiątych minionego stulecia. Na kartach książki nie zabraknie rozmów muzykami tworzącymi w Polsce prężnie działającą scenę death metalową. Piotr Dorosiński, autor publikacji, zauważa, że polskie podziemie z tamtych lat cechowała specyficzna różnorodność.
Co prawda nie doczekaliśmy się własnego brzmienia, jak chociażby w Szwecji, ale mieliśmy za to co najmniej kilka oryginalnych i bardzo dobrych zespołów, w których ślady chcieli iść następni adepci.
O wydarzeniach sprzed ponad trzech dekad opowiedzieli między innymi Piotr Wiwczarek, Leszek „Shambo” Rakowski i Maurycy „Mauser” Stefanowicz, czyli muzycy tworzący wówczas grupę Vader. Przepytany został także Yogurth – ówczesny dźwiękowiec Vadera. Ponadto autor „Rzeźpospolitej” rozmawiał z muzykami grup Armagedon czy Damnation.

Archiwum Nergala
Nie tylko death metal
W książce można będzie znaleźć rozmowy z muzykami Sacrilegium, czy Graveland. Ponadto fani black i death metalu oraz innych odmian ekstremalnych brzmień mogą zapoznać się ze wspomnieniami Adama Muraszki i Leszka Dzięgielewskiego (ex-Behemoth, Hell-Born), Jarosława Szubrychta (Lux Occulta), Jerzego Głoda (m.in. Lux Occulta, Neolith), czy Wojciecha Nowaka z Violent Dirge. Warto zaznaczyć, że na kartach „Rzeźpospolitej” opublikowany został ostatni wywiad jakiego przed śmiercią udzielił Cyjan – perkusista grupy Dead Infection.
W książce swoje miejsce znaleźli także wykonawcy tacy, jak Sirrah, Mordor, Neolith, Corruption, a także muzycy Kobonga i Atrocious Filth.

„Rzeźpospolita” to nie tylko rozmowy z muzykami
Polską scenę metalową budowali również edytorzy zinów, organizatorzy koncertów, wydawcy płyt i czasopism, a także twórcy pierwszych krajowych serwisów piszących o metalu. Dlatego też na stronach „Rzeźpospolitej” znalazły się rozmowy z Adamem Śliwakowskim z Metal Shopu, Piotrem Popielem – twórcą zinu „Sthrashna Thrashka”, Przemysławem Popiołkiem („Infernal Death’zine”) oraz Tomaszem Krajewskim z wytwórni Pagan Records.
Piotr Dorosiński, autor „Rzeźpospolitej”, podkreśla, że losy tych osób tworzyły nową legendę na przestrzeni lat. Autor zaznacza również, że ostatnie dziesięciolecie XX wieku było czasem nieustających zmian i ciągłego rozwoju muzycznego w Polsce.
W tamtych latach zaczął rodzić się rynek (…), z pierwszymi profesjonalnymi studiami nagrań, wytwórniami, oficjalną dystrybucją, raczkującymi trasami koncertowymi.
„Rzeźpospolita” jest pozycją bogato ilustrowaną
Na kolejnych stronach książki opublikowano liczne zdjęcia z epoki, plakaty zapowiadające ówczesne koncerty, a także listy i tym podobne pamiątki z tamtych lat. Książkę uzupełnia infografika (w formie plakatu formatu A2), którą przygotował autor „Rzeźpospolitej” wespół z Adamem Dejneką. Graficznie zaprojektował i wykonał ją Krzysztof Brynecki. Okładkę i logo książki opracowała Joanna Kaim z JRMR Artworks.
Piotr Dorosiński zaznacza, że „Rzeźpospolita” to lektura stworzona przez fana dla fanów.
Na pytanie ’skąd wziął się pomysł na książkę’ rzetelna odpowiedź brzmi: to zależy. (…) Czy zagrała tu nuta sentymentu do moich wspomnień z okresu, który lepiej pamiętam niż to, co działo się 2 lata temu? (….) Nieszczerym byłoby stanowcze zapieranie się przed taką słabością do wspominek. Niemniej, to nie był zasadniczy powód powstania ’Rzeźpospolitej’. Muzyka metalowa w Polsce w latach 90. nie wzięła się znikąd (…), była czymś więcej niż tylko dłuższą czy krótszą modą. Napisałem tę książkę, ponieważ uważam ostatnią dziesięciolatkę minionego wieku w polskim heavy metalu za okres szalenie ciekawy. (…) Obok transformacji systemowej, jaka zachodziła w naszym kraju, funkcjonowała duża, tętniąca życiem scena metalowa.
Całość publikacji została podzielona na dwie części. Na pierwszą złożyły się obszerne rozmowy z bohaterami polskiego undergroundu lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. W drugiej części „Rzeźpospolitej” autor przypomina wybrane wydawnictwa z tamtego okresu, w głównej mierze publikacje mniej znane.
Artykuł sponsorowany