Amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC), wspierana przez siedem stanów, wniosła pozew przeciwko gigantowi rozrywki Live Nation i jego spółce zależnej Ticketmaster. Firmy zostały oskarżone o celowe umożliwianie scalperom masowego wykupu biletów oraz ich odsprzedaż po zawyżonych cenach na platformach należących do Ticketmaster. Zdaniem FTC, proceder ten przynosi korporacjom setki milionów dolarów zysków, kosztem artystów i fanów.
Sprawdź: Nieetyczne zagrania Live Nation – Ticketmaster odpowiada
Pozew przeciwko Live Naion i Ticketmaster: Ukryte opłaty i manipulacja cenami biletów
W pozwie wyszczególniono trzy kluczowe zarzuty wobec Live Nation i Ticketmaster. Pierwszy dotyczy tzw. „bait and switch” – ukrywania opłat serwisowych do momentu finalizacji transakcji. Klienci widzieli niższą cenę początkową, a dopiero przy płatności odkrywali, że bilety kosztują znacznie więcej.
Drugim zarzutem jest łamanie limitów ustalonych przez artystów – scalperzy mogli kupować bilety w ilościach przekraczających narzucone ograniczenia. Trzecia, najpoważniejsza kwestia, dotyczy łamania ustawy BOTS Act (Better Online Ticket Sales), która zabrania używania botów i wielu kont do masowego zakupu wejściówek.
„Potrójne czerpanie zysków” z jednej transakcji
FTC podkreśla, że Live Nation i Ticketmaster stosują praktykę określaną jako „triple dip”. Firmy pobierają opłaty najpierw podczas zakupu biletów przez scalperów, następnie przy ich wystawieniu na sprzedaż, a na końcu ponownie w momencie, gdy zwykły fan kupuje bilet z drugiej ręki.
Dokumenty wewnętrzne, do których dotarła komisja, mają potwierdzać, że już od 2014 roku Ticketmaster świadomie ukrywał realne koszty, mimo że badania wskazywały na skuteczność transparentnego modelu cenowego. Dopiero w maju 2024 roku – w obliczu śledztwa i nowych regulacji prawnych – firma ogłosiła, że zacznie wyświetlać pełne ceny biletów.

Precedensowa sprawa przeciwko gigantowi rynku rozrywkowego
Przewodniczący FTC, Andrew N. Ferguson, powołał się na rozporządzenie prezydenta Donalda Trumpa, które miało na celu ochronę konsumentów i zwiększenie dostępności wydarzeń na żywo. – Amerykańska scena rozrywkowa jest najlepsza na świecie. Nie powinno kosztować majątku, by zobaczyć ulubiony koncert czy zabrać rodzinę na mecz – podkreślił Ferguson.
Pozew FTC to kolejne prawne wyzwanie dla Live Nation. W maju 2024 roku Departament Sprawiedliwości USA wszczął wobec firmy duże postępowanie antymonopolowe. Próba odrzucenia części zarzutów przez korporację zakończyła się niepowodzeniem.
Koniec bezkarności scalperów?
Według pozwu, Live Nation i Ticketmaster od lat utrzymują bliskie relacje z brokerami biletów, często przymykając oko na nieuczciwe praktyki. Wewnętrzna korespondencja ujawnia, że pracownicy mieli świadomość obchodzenia limitów i stosowania botów przez scalperów.
Działania FTC mogą być punktem zwrotnym w walce z nieuczciwymi praktykami na rynku biletowym. Sprawa ma potencjał, by nie tylko ukrócić monopolistyczne zapędy największych graczy, ale też realnie poprawić dostępność i uczciwość cen biletów dla fanów muzyki, sportu i kultury.
Źródło: Metal-Stop