FESTIWALE

Prog In Park III – przegląd zespołów drugiego dnia festiwalu




Prog In Park III to pierwsza edycja tego festiwalu, która została rozbita na dwa dni. W poprzednim artykule przygotowaliśmy zestawienie artystów, których występy zaplanowano na pierwszy dzień festu – Prog In Park III – przegląd zespołów pierwszego dnia festiwalu. W tym tekście skupiamy się na pięciu wykonawcach, którzy zagoszczą na deskach warszawskiej Progresji drugiego dnia, czyli w sobotę 13 lipca.

Nie ulega natomiast wątpliwości, że line-up został skrojony w taki sposób, że żaden dzień nie jest mniej atrakcyjny. Wiadomo, że dla fanów poszczególnych zespołów może być to kwestia dyskusyjna, ale na pewno można przyjąć, że zarówno 12, jak i 13 lipca zagrają zespoły, które przyciągną wielu fanów progresywnego grania. A teraz do sedna.

Dream Theater – królowie zmiany metrum

Gdyby brać pod uwagę tylko sukces komercyjny, Dream Theater trzeba by uznać za największą gwiazdę Prog In Park III. Jednak również pod względem artystycznym to ścisły światowy top progresywnego grania. Amerykańscy giganci mają w swoim dorobku płyty, które bez zawahania można określić kultowymi. Wymienić można chociażby „Images and Words”, „Awake”, czy obchodzący w tym roku 20-lecie premiery album koncepcyjny „Metropolis Pt. 2 Scenes from a Memory”.

Członkowie Dream Theater to gruntownie wykształceni muzycy, a każdy z nich jest wirtuozem swojego instrumentu. W swoich utworach uwielbiają żonglować rytmami, stylami i nastrojami, a oglądanie ich popisów na scenie jest wprost hipnotyzujące.

W jednym z ich najsłynniejszych utworów instrumentalnych, czyli „Dance of Eternity” z „Metropolis Pt. 2…” metrum zmienia się… 108 razy. Niektórzy podejrzewają, że John Petrucci i spółka po prostu nie są ludźmi, ale wyższymi formami muzycznego życia. Nie mam na to przekonujących dowodów, ale wykluczyć tego z całą pewnością nie można.

Richie Kotzen – urodzony z gitarą w ręku

Artystą, który z pewnością przyciągnie wielu do udziału w Prog In Park III, jest Richie Kotzen. Amerykanin jest kompozytorem, wokalistą i instrumentalistą, ale znany jest przede wszystkim z arcymistrzowskiej gry na gitarze. W swojej twórczości wykracza daleko poza metalowe czy nawet hard rockowe ramy. Chętnie sięga po bluesa, funk, soul, a nawet jazz. Bez względu jednak w jakim stylu tworzy, zawsze nadaje muzyce swoje niepowtarzalne brzmienie – z jednej strony pełne wirtuozerskich popisów, z drugiej niewymuszonego luzu.

Richie Kotzen był członkiem wielu zespołów, z którymi odnosił sukcesy artystyczne i komercyjne – między innymi Poison czy Mr. Big – ale tak naprawdę największą sławę przyniosła mu kariera solowa. Jest artystą niezwykle płodnym – wydał w sumie 20 albumów studyjnych. Brał też udział w licznych projektach pobocznych i okazjonalnych. Współpracował między innymi z Mikem Portnoyem, Glennem Hughes’em, a nawet muzykami jazzowymi, na przykład Stanley’em Clarkiem.

Haken – młodsze pokolenie w natarciu

Niektórzy mówią, że do muzyki progresywnej trzeba długo dojrzewać – będąc zarówno twórcą, jak i słuchaczem. Nie powinno zatem dziwić, że zespół Haken, który zadebiutował w 2010 roku, można nazwać przedstawicielami młodszego pokolenia progmetalu. Weszli jednak do tego świata z dużymi aspiracjami, za którymi szły nieprzeciętne umiejętności.

Haken ma w swoim dorobku pięć płyt – wszystkie zdobyły powszechne uznanie krytyków. Dziś brytyjski zespół jednym tchem wymienia się obok największych tuzów gatunku.

Zespół w swojej twórczości nawiązuje do muzyki takich wykonawców jak wspomniane wcześniej Dream Theater, ale również Rush, czy King’s X. Jesienią 2018 roku zespół opublikował swój ostatni album, czyli „Vector”, który wciąż promuje. Na Prog In Park z całą pewnością będzie można spodziewać się dużej reprezentacji numerów z tego krążka.

Soen – nareszcie wolni

Soen przez długi czas zmagał się z opinią zbyt wiernych naśladowców Toola, ale dwie ostatnie płyty ostatecznie udowodniły, że zespół ma własny styl i pomysł na swoją twórczość. Muzycy powoli odchodzili od stricte metalowego grania, choć kiedy trzeba, nadal potrafią konkretnie przyłożyć.

O wiele częściej jednak budują swoją muzykę na łagodnych dźwiękach, pięknych i nieoczywistych melodiach oraz na niesamowitym klimacie. Wszystkie te elementy połączone są z niezwykłym wyczuciem i dużym kunsztem.

Pomimo tego, że członkom Soen instrumenty nie przeszkadzają, a każdego z nich można z powodzeniem nazwać wirtuozem, zawsze na pierwszym miejscu stawiają muzykę i kompozycję, a nie indywidualne popisy.

Soen na początku lutego wydał płytę „Lotus”, która przez wielu krytyków i fanów została okrzyknięta najlepszą w dorobku zespołu. Oprócz ciężkich brzmień słychać w niej również fascynację muzyką Pink Floyd, King Crimson i szeroko rozumianym rockiem progresywnym.

Bright Ophidia – mocny polski akcent

Jedyny przedstawiciel polskiej sceny progmetalowej na Prog In Park to Bright Ophidia. Białostocka ekipa z całą pewnością jednak może stanąć ramię w ramię z pozostałymi wykonawcami. W ciągu dwóch dekad zespół nagrał cztery bardzo dobrze przyjęte albumy. Ostatni z nich, czyli wydany w 2017 roku „Fighting The Gravity” przez wielu recenzentów uważany był nawet za jeden z najlepszych albumów metalowych roku i z całą pewnością najlepszy w dorobku grupy. Zwracano uwagę przede wszystkim na jego bardzo przemyślaną formę, spójne i pełne mocny kompozycje, a także świetne brzmienie.

Muzyka Bright Ophidia to połączenie wściekłych i ciężkich metalowych riffów – zespół przyznaje, że inspiruje się Meshuggah czy Slipknotem – i wielkiej swobody kompozytorskiej, która pozwala włączać do twórczości różnorodne, często bardzo zaskakujące elementy.

Bright Ophidia to z całą pewnością jeden ze z najznakomitszych przedstawicieli polskiej sceny progmetalowej, a ich obecność na Prog In Park jest tego najlepszym dowodem.

Prog in Park III – tak prezentuje się drugi dzień

Omówione wyżej zespoły wystąpią na Prog in Park III w sobotę 13 lipca. Wydarzenie zostanie zorganizowane w warszawskim klubie Progresja.

Wszelkie informacje dotyczące newsów festiwalowych można znaleźć na Facebooku: https://www.facebook.com/events/2302546189767254/

Bilety do kupienia na stronie organizatora, czyli Knock Out Productions. W sprzedaży są zarówno wejściówki na poszczególne dni, jak i dwudniowe karnety:

Bilety na Prog in Park III (12 lipca – pierwszy dzień)

Bilety na Prog in Park III (13 lipca – drugi dzień)

Bilety na Prog in Park III (dwudniowe karnety):

Podobne artykuły

Mystic Festival: Jinjer, Batushka, VLTIMAS i Entropia dołączają do składu

Szymon Grzybowski

Mystic Festival ogłasza pierwsze zespoły biorące udział w signing sessions

Lena Knapik

Testament na Pol’and’Rock Festival 2019!

Lena Knapik

Zostaw komentarz