Strona główna » 10 popowych hitów w wersji rockmetal (część 2)
SPECJALNE

10 popowych hitów w wersji rockmetal (część 2)

Zapraszam do zapoznania się z kolejną, drugą częścią artykułu, w którym stworzyłem zestawienie 20-tu coverów w metalowej aranżacji. Z pierwszą częścią możecie zapoznać się tutaj.

01. Rammstein – Stripped (Depeche Mode)

Co łączy grupy Moonspell, In Flames, Vader, Samael i Lacuna Coil (i pewnie mnóstwo innych)? Wszystkie sięgnęły po repertuar Depeche Mode – brytyjskiego zespołu założonego w Basildon w 1980r.

W latach 90-tych muzycy Depeche Mode powędrowali co prawda w stronę rocka i bluesa, jednak na początku działalności był to zespół grający niezbyt wyszukaną muzykę synthpopową.

Co z kolei łączy Depeche Mode i Adolfa Hitlera? Rammstein. Niemiecki sekstet nagrał w 1998r. swoją wersję utworu “Stripped”, który pierwotnie ukazał się dwanaście lat wcześniej na płycie “Black Celebration”. Zapewne nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie fakt, że muzycy Rammsteina wykorzystali w teledysku do “Stripped” fragmenty filmu “Olimpiada” niemieckiej reżyserki i scenarzystki filmowej Berty Riefenstahl.

Berta “Leni” Riefenstahl wsławiła się licznymi filmami propagandowymi afirmującymi hitleryzm, a także bliskimi kontaktami z czołowymi zbrodniarzami Trzeciej Rzeszy, którzy finansowali jej działalność artystyczną.

Należy podkreślić, że film “Olimpada”, zrealizowany w 1936r., podczas berlińskich igrzysk olimpijskich, zasługuje na uwagę z powodu nowatorskich osiągnięć technicznych i estetycznych. Wymienię tu oświetlenie podkreślające kontrast i dynamiczny montaż scen.

Niewątpliwe walory artystyczne filmu, nie uchroniły Rammsteina od oskarżeń o fascynację faszyzmem.

Sprawdź także:

02. Aesma Daeva – Running Up That Hill (Kate Bush)

Pora na covery, które moim zdaniem nie powinny były powstać. Nawet nie dlatego, że pewnych utworów nie należy ruszać, bo „świętość”, bo „pomnik”, bo coś tam jeszcze. Nic z tych rzeczy. Niektóre covery są po prostu słabe. Do tej kategorii zaliczam metalowe wersje „Running Up That Hill”.

Utwór, autorstwa Kate Bush, został wydany, jako pierwszy singel promujący płytę „Hounds Of Love” – piąty studyjny album brytyjskiej wokalistki. Często błędnie interpretowany, „Running Up That Hill” opowiada o różnicach pomiędzy kobietami i mężczyznami oraz o trudnościach we wzajemnej komunikacji i zrozumieniu się.

W 2003r. swoją wersję przeboju Kate Bush nagrała holenderska grupa Within Temptation. Po co? Nie wiem. Wiem za to, że z Within Temptation jest mi bardzo nie po drodze. Histeryczne wokale oraz całkowity brak czucia i energii składają się na wykonanie, które odbieram, jako bardzo kanciaste i toporne.

Nie lepiej wypada, w moim odczuciu, wersja amerykańskiej grupy Aesma Daeva, grającej, podobnie jak Within Temptation metal symfoniczny. Muzycy popełnili cover „Running Up That Hill” w 2009r. Odbieram go, jako równie kanciasty i niepotrzebny.

03. Arch Enemy – Shout (Tears For Fears)

Tears For Fears to brytyjski duet założony w 1981r. Ich pierwszym przebojem był utwór „Mad World”, który dziś jest znany bardziej w wersji z 2003r., nagranej przez Michaela Andrewsa i Gary’ego Julesa na potrzeby filmu “Donnie Darko”. Na drugiej płycie Tears For Fears, zatytułowanej „Songs from the Big Chair”, znalazł się kolejny hit – „Shout”.

Ronald Orzabal, autor przeboju, tak wspominał jego nagranie:

Napisałem tę piosenkę w swoim pokoju, na małym syntezatorze i automacie perkusyjnym. Początkowo miałem tylko refren, który ciągle się powtarzał, jak mantra. Zagrałem go naszemu klawiszowcowi, Ianowi Stanleyowi i Chrisowi Hughesowi, naszemu producentowi. Ja uważałem ‘Shout’ za niezły utwór, oni byli przekonani, że to będzie międzynarodowy przebój.

Ronald Orzabal

Tak się stało. „Shout” został jednym z największych przebojów w 1985r., a dziś uznawany jest za jeden z najbardziej rozpoznawalnych utworów połowy lat 80-tych.

Niemal 35 lat później po przebój Tears For Fears sięgnęła melodic death metalowa grupa Arch Enemy. Ich wersja „Shout” trafiła, jako jedyna nowość, na kompilację „Covered In Blood”. Składanka, jak wskazuje nazwa, zawiera wyłącznie covery nagrane przez Arch Enemy na przestrzeni wielu lat. Co za tym idzie, na płycie można usłyszeć wszystkie osoby, jakie zdzierały gardła w zespole w różnych okresach działalności: Johana Axelssona, Angelę Gossow i obecną wokalistę grupy Alissę White-Gluz. To właśnie Alissa stoi za mikrofonem w „Shout”.

04. Ghost – It’s A Sin (Pet Shop Boys)

„It’s A Sin” to singel z drugiej płyty brytyjskiego duetu Pet Shop Boys. Utwór szybko stał się przebojem i najlepiej sprzedającym się singlem w 1987r. Nie obyło się jednak bez kontrowersji. DJ Jonathan King oskarżył grupę o plagiat. Jego zdaniem, muzycy Pet Shop Boys nagrywając „It’s A Sin” zbyt mocno „inspirowali się” hitem Cata Stevensa pt. „Wild World”. W odpowiedzi zespół pozwał Kinga, a rozprawa zakończyła się wygraną synthpopowego duetu.

Amerykańska nagroda Grammy pojawia się często w tym tekście. Przyznawana corocznie od 1959r. przez Narodową Akademię Sztuki i Techniki Rejestracji nagroda, jest jedną z najważniejszych w amerykańskim przemyśle rozrywkowym obok Emmy (nagroda telewizyjna), Tony (teatralna) i Oscara (filmowa).

Szwedzki Ghost, czyli Tobias Forge i Bezimienne Ghoule również są laureatami Grammy. Grupa zdobyła statuetkę w 2016r. za utwór „Cirice” w kategorii Best Metal Performance.

Dwa lata później zespół nagrał swoją wersję „It’s A Sin”. To nie pierwszy raz, gdy grupa sięgnęła po cudzą kompozycję. Szwedzi mają na swoim koncie przeróbki utworów m.in. Eurythmics, The Beatles, ABBY, Army Of Lovers i Depeche Mode.

Cover „It’s A Sin”, obok nowej wersji „Avalanche” Leonarda Cohena, znalazł się na niektórych wydaniach czwartej płyty Ghost zatytułowanej „Prequelle”.

Nie samym popem człowiek żyje. Zostajemy w latach 80-tych, ale przechodzimy na chwilę do, nazwijmy to, radiowego rocka.

05. Disturbed – Land Of Confusion (Genesis)

Nazwa Genesis pojawiła się już w tym artykule. Peter Gabriel bez Genesis poradził sobie bardzo dobrze. Jak grupa Genesis poradziła sobie bez Petera Gabriela?

W latach 80-tych całkiem nieźle. Gdy Peter Gabriel rozstał się z zespołem, obowiązki wokalisty przejął całkowicie Phil Collins. Kolejne zmiany personalne sprawiły, że grupa pod koniec lat 70-tych zaczęła funkcjonować, jako trio.

W składzie Tony Banks, Mike Rutherford i Phil Collins, zespół nagrał w 1986r. płytę „Invisible Touch”, z której pochodzi utwór „Land Of Confusion”. Popularność utworowi przyniósł prześmiewczy teledysk, parodiujący zimnowojennych polityków m.in. amerykańskiego prezydenta Ronalda Reagana i Sekretarza Generalnego Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego – Michaiła Gorbaczowa.

Blisko trzy dekady później, po „Land Of Confusion” sięgnęła amerykańska grupa Disturbed. Ich wersja utworu znalazła się na trzeciej w dorobku płycie zatytułowanej „Ten Thousand Fists”. Wokalista Disturbed, David Draiman, mówił, że celem zespołu było wzięcie kompozycji, która ma się nijak do dotychczasowych dokonań grupy i uczynienie jej jednym z utworów Disturbed.

„Land Of Confusion” w wykonaniu Disturbed został wsparty animowanym teledyskiem autorstwa Todda McFarlaine’a. Ten kanadyjski rysownik jest twórcą serii komiksów „Spawn”, a także teledysków do „Freak on a Leash” Korna i „Do The Evolution” grupy Pearl Jam.

Podobne artykuły

Black metal w parze z symfonią – 25 lat “In The Nightside Eclipse” Emperor

Paweł Kurczonek

Chester Bennington z Linkin Park popełnił samobójstwo

Lena Knapik

Polska metalem stoi – 10 płyt na rocznicę odzyskania niepodległości

Szymon Grzybowski

Czy nastolatki w Polsce słuchają metalu? Niekoniecznie.

Szymon Grzybowski

10 najstraszniejszych okładek albumów metalowych

Tomasz Koza

🔥 Metalowe i rockowe winyle od 25 zł i darmową dostawą!

Tomasz Koza

Zostaw komentarz